دیدار رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با آموزش دهندگان منتخب معاونت های سوادآموزی استان ها

علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تعدادی از آموزش دهندگان منتخب دوره های سوادآموزی استان های کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی ،علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تعدادی از آموزش دهندگان دوره های سوادآموزی استان های کشور دیدار و گفتگو کرد. این دیدار به منظور گفتگو و تبادل نظر در خصوص تبدیل وضعیت آموزش دهندگان دوره های سوادآموزی صورت پذیرفت.


رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ضمن  خوش آمد گویی و خیر مقدم به آموزش دهندگان حاضر در جلسه در خصوص  اهمیت فعالیت های سوادآموزی بیان کرد: سوادآموزی کلید توسعه و توانمندسازی افراد بزرگسال و محروم از نعمت سواد است.


وی افزود: سواد آموزی فعالیت منفک و متفاوت از نظام آموزشی کشور نیست، بلکه فرصتی برای جبران کمبود ها و نقایص نظام آموزش رسمی به شمار می رود  و شانس دوباره ای را برای افرادی که  به هر دلیل از چرخه ی  نظام آموزشی کشور جامانده یا از آن جدا شده اند فراهم می آورد.

باقرزاده در زمینه نوع مخاطبان دوره های سواد آموزی و چالش های پیش روی آنها گفت: تقریبا تمامی افراد حاضر در کلاس های درس نظام آموزش رسمی کشور توانمندی و آمادگی لازم را برای یادگیری  و کسب مهارت های  پیش بینی شده را دارا هستند  اما این وضعیت در آموزش های غیر رسمی و سوادآموزی متفاوت هست و این افراد عموما دارای مشکلات و مسایل عدیده ای در زمینه یادگیری  هستند و این کار آموزش آنها را سخت و پیچیده می نماید.
وی با اشاره به تاریخچه سوادآموزی کشور نوع همکاری افراد آموزش دهنده اعلام کرد : افراد همکاری کننده در نهضت سوادآموزی را به سه دسته می توان تفکیک نمود:


-     افراد داوطلب مردمی از سال 58 تا اواسط دهه 60 این افراد بر اساس فرمان حضرت امام (ره) از بدو نهضت سوادآموزی به صورت  کاملا داوطلبانه و بدون هیچ مطالبه خاصی  در این خیزش عمومی  مشارکت نموده اند.


-    آموزشیاران دولتی: این افراد از اواسط دهه 60 تا سال 90 بر اساس مقررات و ضوابطی انتخاب شده و از طریق انعقاد قرارداد همکاری  مستقیما با سازمان نهضت سوادآموزی همکاری کرده اند. در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق آنها تبدیل وضعیت شده و به جرگه معلمان پیوسته اند.


-    آموزش دهندگان غیردولتی از سال 90 تاکنون: بر اساس مصوبه مجلس مبنی بر خرید خدمات و برون سپاری  سواد آموزی،  این افراد با موسسات غیر دولتی طرف مشارکت ادارات کل آموزش و پرورش استان ها  آغاز همکاری نموده اند. این افراد، اکثریت قریب به اتفاق مطالبه کنندگان تبدیل وضعیت استخدامی را تشکیل می دهند.   


وی در خصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص تبدیل وضعیت مربیان پیش دبستانی و افراد حق التدریس و آموزش دهندگان دوره های سواد آموزی نیز تاکید کرد: ما مطالبات آموزش دهندگان سوادآموزی را همانند سایر افراد واجد شرایط تبصره 10 ماده 17 قانون، مصوب شهریور سال 95 ،بر حق  می دانیم و در صورت تصویب نهایی بر اساس مقررات و ضوابط موجود تکالیف و اقدامات  لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی، دقیق ترین اطلاعات و آمار مربوط به آموزش دهندگان را در اختیار دارد و بر اساس شاخص های تعیین شده اقدام به ارائه اطلاعات و آمار می نماید.


وی همچنین در زمینه ارائه آمار مختلف در خصوص تعداد آموزش دهندگان واجد شرایط مصوبه مذکور افزود: منبع و ماخذ تمامی آمار سازمان یکسان است، اما با توجه به نوع شاخص مطروحه از سوی مقامات مسئول و مجلس محترم مانند مدرک تحصیلی ،سابقه  همکاری و غیره ،آمار ارائه شده متفاوت به نظر می رسد.   


معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: مراقب باشید افراد غیر مرتبط و غیر آموزش دهنده فضای حاکم بر این موضوع را ملتهب نسازند و ضروری است شما هم بر اساس قوانین و مقررات نسبت درخواست مطالبه خود با وکلای مجلس شورای محترم اسلامی اقدام نمایید.


در پایان جلسه باقرزاده به سوالات آموزش دهندگان در خصوص  مسایل و چالش های موجود در زمینه سوادآموزی  پاسخ داد و با افراد حاضر در نشست در زمینه ارتقای کیفیت آموزش های ارائه شده به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.