تغییر رویکرد خدمات سازمان نهضت سواد آموزی در مناطق دارای نرخ بالای سواد پایه

تغییر رویکرد خدمات سواد در مناطقی که وضعیت سواد آموزی به حد مطلوب رسیده است ،از اولویت های اصلی سازمان است .

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی بیست و دومین  شورای معاونین ،مدیران کل و مشاوران این سازمان با ریاست علی باقرزاده معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سواد آموزی و حضور ارشادی معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان چهار محال بختیاری در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید .

این شورا به منظور مرور مصوبات قبلی  و ارائه گزارش فعالیت های سواد آموزی  استان چهارمحال بختیاری تشکیل شد.

باقرزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی بعد از استماع گزارش معاون سواد آموزی استان چهارمحال بختیاری ،ضمن خوش آمد گویی و خیر مقدم به میهمانان استانی شرکت کننده در این نشست بیان کرد :  آقای ارشادی به عنوان معاون سواد آموزی استان چهار محال بختیاری در دو حوزه  ارتقا سرمایه اجتماعی سواد آموزی  و بهبود کیفیت همه جانبه در خدمات سواد آموزی در استان توانسته اند به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنند.

وی با اشاره به چالش ها و شکاف های موجود در آموزش و یادگیری و دلایل  بروز آن بیان کرد : هر جا در آموزش و یادگیری شکافی وجود دارد منبعث از مسایل و مشکلات  اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی موجود در آن جامعه و بوم است .

معاون وزیر و رئیس سازمان با اشاره به اهمیت انجام فعالیت های تکمیلی و پس از سواد ،تاکید کرد : تغییر رویکرد در خدمات سازمان ، تلفیق آموزش پایه سواد با مهارت های مورد نیاز مخاطبان ،اتخاذ رویکرد آموزش مادام العمر و آموزش مهارت های اساسی زندگی در بین همه مخاطبان،خصوصا در مناطقی که وضعیت سواد پایه به حد مطلوب رسیده باشد ،اولویت ها و ضرورت های سازمان نهضت سواد آموزی  در حال حاضر است.

ارشادی معاون آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری نیز که به عنوان میهمان و ارائه کننده گزارش در  شورا شرکت داشت  ،ضمن تبریک موفقیت اخیر سازمان نهضت سواد آموزی در زمینه کسب جایزه بین المللی سواد آموزی یونسکو به ارائه گزارش وضعیت سواد استان متبوع خود پرداخت و بیان کرد : نرخ با سوادی جمعیت سنی 6 ساله و بالاتر در استان چهار محال بختیاری با توجه به نتایج سرشماری سال 95 مرکز آمار ایران ،87.6 درصد است .

وی افزود ؛ این نرخ در شهرستان ها و مناطق استان، از وضعیت یکنواخت و همگن برخوردار  نیست به نحوی که بیشترین تعداد بی سوادان استان که قریب به 70درصد بی سوادان را تشکیل می دهد در سه شهرستان اردل ،لردگان و کوهرنگ قرار دارند .

ارشادی در ادامه گزارش خود در خصوص مشکلات  سواد آموزی استان بیان کرد : عرضه محوری خدمات سواد آموزی و نداشتن بانک اطلاعات اسمی بی سوادان از مهم ترین چالش ها و مشکلات سواد آموزی استان به شمار می رود که البته با اتخاذ تصمیمات و راه کارهای اثربخشی توانسته ایم تا حد زیادی به این چالش ها غلبه نماییم .

وی در زمینه انتظارات استان از سازمان نهضت سواد آموزی افزود : انتظار داریم در حجم ابلاغی سالانه شرایط واقعی  استان مورد توجه قرار گیرد و برای  شتاب بخشی به فعالیت های سواد آموزی در شهرستان های دارای آمار بی سوادی بالا بسته های حماتی ویژه ای اختصاص داده شود.

در انتهای جلسه و در جمع بندی مطالب محور های زیر به عنوان مصوبات جلسه مورد تاکید قرار گرفتند :

-        گزارش های ارائه توسط معاونان سواد آموزی استان ها در شورای معاونین ،مدیران کل و مشاوران سازمان در اختیار سایر معاونین سواد آموزی قرار گیرد .

-        مستند سازی و تهیه گزارش ارزشیابی طرح آموزش زنان و دختران عشایر  با اهتمام بیشتری پیگیری شود.

-         فرمت و چهارچوب  مشخصی برای طرح  مشکلات و چالش های سواد آموزی استان های کشور  در گردهمایی معاونین سواد آموزی به استان ها ارسال گردد .