جزییات مباحث مطروحه در چهارمین شورای معاونین ،مدیران و مشاوران سازمان نهضت سواد آموزی

چهارمین شورای معاونین ،مدیران و مشاوران سازمان نهضت سواد آموزی به ریاست شاپور محمد زاده معاون وزیر و رئیس این سازمان برگزار گردید .

به گزارش روابط  عمومی سازمان نهضت سواد آموزی چهارمین شورای معاونین ،مدیران و مشاوران سازمان نهضت سواد آموزی به ریاست شاپور محمد زاده معاون وزیر و رئیس  این سازمان برگزار گردید .
گفتنی است این نشست به منظور بررسی گزارش نتایج بازدیدهای سال 1397 استانها و همچنین گزارش مسئله بازماندگی از تحصیل و بی سوادی در نظام آموزش و پرورش ایران تشکیل شد .
محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی بعد از استماع گزارش های ارائه شده با تبریک ماه مبارک رمضان و قبولی طاعات و عبادات همکاران به برتری و فضیلت اشاره کرد و گفت :  در این ماه پر برکت کتاب های آسمانی از جمله انجیل، تورات و قرآن نازل شده است و شب لیله القدر در این ماه قرار گرفته است.
وی در خصوص بازدید و نظارت از استانها و ضرورت انعکاس نتایج حاصله از این بازدید ها تاکید کردو گفت : در دل بازدیدهای استانی  نظارت هم صورت می گیرد . ضروری است در بازدیدها قاطعیت لازم صورت گیرد تا شاهد مسائلی  همچون شهرستان راسک در حوزه سوادآموزی نباشیم . لذا لازم است ضمن اعلام نتیجه بازدیدها بصورت مصداقی به استان، پیگیری شود تا نتیجه نهایی حاصل گردد .
در ادامه پرویز کوثری معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی نیز ضمن تشکر از گزارشهای  ارائه شده موارد زیر را به عنوان جمع بندی مباحث مطروحه مورد تاکید قرار داد :

  • در بازدیدهای استانی همکاران نظارت بر نظارتِ استانی و شهرستانی را مورد توجه قرار دهند
  •  اجرای صفر تا صد ضوابط و بخشنامه برونسپاری با اداره کل آموزش و پرورش است و سازمان بر حسن انجام کار نظارت کند.
  •  نتیجه بازدید به همراه مصادیق به استان مورد بازدید ارسال و پیگیری های لازم تا حصول نتیجه صورت گیرد.
  • انحرافات موجود در گزارش مرکز پژوهش های مجلس مشخص شده و به همراه دلایل عدم تحقق کامل اهداف برنامه های سوادآموزی، طی نامه ای ارسال شود.
  • استانهایی که به حجم ابلاغی سال جاری معترض هستند جمع بندی و در هفته آینده در یک جلسه مشترک رسیدگی شود. 
  • در گزارش ميان دو وضعيت «  بازماندگي از  تحصیل » و « كودكان بازمانده ازتحصيل» تمايز قائل شده است. تاكنون تمركز سياستگذاران عمدتاً بر «كودكان بازمانده از تحصيل» و مهار و كنترل و كاهش تعداد آنها بوده است. بایستی به سمت طراحي سياستهايي بروند تا اساساً بازماندگي از تحصيل ايجاد نشود.
  •  به جاي تأكيد بر وضع مقرراتي براي اخذ جريمه يا پيگرد قضايي اوليا و متخلف و مجرم دانستن آنها، بر « تكليف دولت به آموزش رايگان » و دسترس پذيركردن امكانات آموزشی براي همگان اصرار ورزيم.