معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه: کیفی‌سازی فعالیت‌های سوادآموزی حیاتی است

معاون سواد آموزی کرمانشاه : کیفیت آموزشی فرایندی است که با نگرش سیستمی مجموع عوامل موثر در آموزش را به وضع مطلوب، استانداردسازی کرده و بهره‌مندی از دانش روز، استعدادها و قابلیت‌های موجود، حذف خطاها و بهبود روش، منجر به توانمندسازی نیروی انسانی متبحر در خلال فرایند آموزشی می‌گردد، در واقع موضوع کیفیت در اکثر نظام‌های آموزشی به یکی از مفاهیم اساسی در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی تبدیل شده است و از این رو به منزله مرحله مهمی از تاریخ تحولات آموزشی و پرورشی مطرح می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل ازاداره‌ی روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش استان کرمانشاه،  هرمز نوروزی‌فرد معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در جلسه شورای اداری سوادآموزی که با حضور روسای ادارات داخلی و کارشناسان استان برگزار گردید، گفت: کیفیت فعالیت‌های کمی به عنوان اولویت برنامه‌های حوزه سوادآموزی ضروری و حیاتی است.

وی افزود: کیفیت آموزشی فرایندی است که با نگرش سیستمی مجموع عوامل موثر در آموزش را به وضع مطلوب، استانداردسازی کرده و بهره‌مندی از دانش روز، استعدادها و قابلیت‌های موجود، حذف خطاها و بهبود روش، منجر به توانمندسازی نیروی انسانی متبحر در خلال فرایند آموزشی می‌گردد، در واقع موضوع کیفیت در اکثر نظام‌های آموزشی به یکی از مفاهیم اساسی در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی تبدیل شده است و از این رو به منزله مرحله مهمی از تاریخ تحولات آموزشی و پرورشی مطرح می‌شود.

معاون سوادآموزی استان ادامه داد، کیفیت در آموزش یعنی ارزشیابی فرایند آموزشی که ضرورت پیشرفت مداوم فراگیران آموزشی را تقویت کند و همزمان قابلیت پاسخگویی به استانداردهایی است که (به شیوه مستقیم یا غیر مستقیم) منابع ارزشمند خود را صرف آموزش نموده‌اند، دارا باشد؛ بنابراین کیفیت آموزشی باید بتواند پیشرفت مداوم برنامه‌های آموزشی و تحصیلی را در پی داشته باشد، به عبارتی آموزش با کیفیت به فراگیران برای رسیدن به حداکثر ظرفیت‌ها در تمامی جنبه‌های زندگی کمک می‌کند.

نوروزی‌فرد در پایان تاکید کرد: حوزه معاونت سوادآموزی با مجموعه عوامل و اعضای گروه بهبود کیفیت استان، شهرستانها، نواحی و مناطق تمام مساعی خویش را به کار خواهند گرفت که استانداردهای خاص و به روز آموزشی را با همکاری و همیاری متخصصان تعلیم و تربیت در حوزه سوادآموزی تعریف و اجرا نماید.

سپس حسین زرینی‌تبار رییس اداره نظارت، سنجش و ارزشیابی اداره کل آموزش و پرورش در این جلسه بیان داشت: کیفیت، هدف و تقاضای همیشگی انسان بوده و هست. کیفیت در سوادآموزی مجموعه ویژگی‌ها و خصوصیات فعالیت‌های آموزشی جهت ارتقا و بهبود وضعیت موجود و رفع موانع و مشکلات سر راه این فعالیت‌ها در راستای رسیدن به وضع مطلوب و کیفی‌سازی فعالیت‌های آموزشی بزرگسالان است.

زرینی‌تبار ادامه داد، کیفیت مفهومی است که از ترکیب عواملی چون کارایی، بهره‌وری، اثربخشی، پاسخگویی، توان نوآوری و شرایط آموزشی حاصل می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های خاصی از ابتدای سال جاری در حوزه معاونت سوادآموزی تدارک و تهیه گشته است، با استفاده بهینه از نوآوری‌ها، کیفیت آموزشی را در قالب فعالیت‌های کمی لحاظ و تعریف خواهیم نمود.

وی افزود: کیفیت آموزشی مفهومی چند بعدی است که شامل کارکردها و فعالیت سوادآموزان و آموزش‌دهندگان با استفاده از امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی موجود می‌باشد که در این حوزه با کمک و مساعدت دستگاه‌های مشارکت‌پذیر و نیروی انسانی متعهد، توانمند و سوادآموزان با انگیزه و مشارکت جامعه هدف محقق می‌گردد.

رییس اداره نظارت، سنجش و ارزشیابی ضمن قدردانی از مدیران و روسای محترم آموزش و پرورش شهرستانها، نواحی و مناطق که در سال گذشته اهتمام لازم را در برگزاری منظم جلسات گروه بهبود کیفیت مبذول داشته‌اند، اظهار امیدواری کرد در سال جاری با هم‌اندیشی‌های خاص و پیگیری و اجرای مصوبات کیفی، شاهد پویایی و موفقیت‌های روز افزون سوادآموزی استان باشیم.