×
سه شنبه ٠٦ اسفند ١٣٩٨
صفحه اصلی > اخبار اصلی 


سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش: بر اساس مهارت‌های خلاقیت، تفکر انتقادی، زندگی و حل مسئله کل برنامه درسی بر مبنای سند تحول تغییر یافته است

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه آموزش ‌و پرورش مهارت‌های فنی حرفه‌ای را به‌عنوان سیاست جدی در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: بر اساس مهارت‌های خلاقیت، تفکر انتقادی، زندگی و حل مسئله کل نظام برنامه درسی بر اساس سند تحول بنیادین تغییر یافته است تا با این رویکرد مهارت‌ها تدوین شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌ و پرورش،صبح امروز سید جواد حسینی در کنگره ملی پرسش مهر نوزدهمکه در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامیو با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، بابیان اینکه در پرسش مهر نوزدهم یکی از کلیدی‌ترین اهداف آموزش ‌و پرورش به پرسش گذاشته شده است، گفت: این دوره از پرسش مهر چهار بخش دارد و ریاست جمهوری از دانش آموزان پرسیدند؛ چه مهارت‌هایی از نظام آموزش ‌و پرورش آموختید؟ کدام معلم و مربی بیشترین نقش را در مهارت‌آموزی داشتند؟ کدام مهارت برای آینده کشور نیاز است؟ کدام مهارت را برای زندگی مفید تشخیص می‌دهید؟

حسینی در ادامه اضافه کرد: این پرسش‌ها با استقبال ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر دانش‌آموز و معلّم روبرو شد که ٣ هزار نفر از شرکت‌کنندگان به مرحله کشوری راه یافتند و کنگره‌ای در قالب نمایش‌های آوایی، هنرهای تجسمی، رسانه، فضاهای مجازی، ادبی و پژوهشی برگزار شد و در این مراسم ۲۵۰نفر از برگزیدگان دانش‌آموزی و معلمان حضور دارند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دو نکته در خصوص اهمیت پرسش مهر رئیس‌جمهوری، اظهارکرد: طی سال‌های ١٩۵٠-١٩٠٠ نظریه‌ای به نام نظریه انسانی با مطالعات۵۰ساله بر آموزش‌ و پرورش ارائه شد که براساس این نظریه پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است.

سرمایه‌گذاری در آموزش به رشد 6 درصدی کشورها در یک دوره 20 ساله منجر شده است

حسینی خاطرنشان کرد: کشورهای زیادی در همین سال‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به سایر کشورها در حوزه آموزش انجام دادند و مطالعات نشان داد که سرمایه‌گذاری ۲۰ساله این کشورها به افزایش 5،4 برابری رفاه اجتماعی و افزایش ۶درصدی رشد اقتصادی منجر شده است، درحالی‌که در همان دوره کشورهای اروپایی رشد ٣ درصدی داشتند.

وی بابیان اینکه در دهه ١٩٧٠به ‌نظام تعلیم و تربیت ٣ انتقاد اساسی وارد شد، گفت: در انتقاد اول طرح شد که نظام تعلیم و تربیت باید خلاقیت، تفکر انتقادی و پرسشگری را رشد دهد که چنین عمل ‌نکرده است، انتقاد دوم این بود که آموزش ‌و پرورش از حالت ذهنی و حافظه محوری به حالت حرکت محور و مهارت محور تبدیل شود که چنین عمل ‌نکرده است.

وی در مورد انتقاد سوم گفت: آموزش ‌و پرورش مهم‌ترین محور تحقق عدالت آموزشی است که منتقدان بر این باور هستند که در این حوزه هم به‌خوبی عمل ‌نکرده است.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به اینکه پرسش ریاست جمهوری این انتقادات را هدف‌گذاری کرده است، اظهار کرد: رئیس‌جمهور خواستند تا دانش‌آموزان با پاسخ به این پرسش‌ها، به دو انتقاد اساسی سیستم آموزشی در حوزه‌های مهارت خلاقیت، تفکر انتقادی و مهارت با همزیستی و به زیستی از یک‌سو و از طرف دیگر مهارت‌های فنی و عملکردی پاسخ دهند.

دستور کار و سیاست اصلی آموزش ‌و پرورش؛ مهارت‌های فنی حرفه‌ای

حسینی با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش مهارت‌های فنی حرفه‌ای را به‌عنوان سیاست اصلی در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: بر اساس مهارت‌های خلاقیت، تفکر انتقادی، زندگی و حل مسئله در حال تغییرکل نظام برنامه درسی براساس سند تحول بنیادین هستیم تا با این رویکرد مهارت‌ها تدوین شود و همچنین مهارت یادگیری و مدیریت آموزشگاهی را به این سمت هدایت می‌کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: برای پیشبرد این هدف ٩٠٧ هزار دانش‌آموز در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش در بیش از ۲۰۰رشته در متوسطه دوره دوم مشغول به تحصیل هستند و تا سال ١۴٠٠ افزایش ۵٠ درصدی دانش آموزان شاغل به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدف‌گذاری شده است.

حسینی اذعان کرد: در دوره متوسطه دوم سیاست توسعه متوازن رشته‌های متوسطه، هدایت تحصیلی و تصحیح هرم شغلی در نظر گرفته‌ شده است و برگزاری مسابقات علمی -عملی، درس کار و فناوری پایه ششم، درس هنر متوسطه دوره اول و درس فناوری در متوسطه دوم در جهت آشنایی با مشاغل هدف‌گذاری شده است که بیش از ۴میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پیگیری 4 سیاست؛ خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی، ایران مهارت، طرح جوان و نوجوان خوارزمی، رویدادهای کارآفرینی در قالب برنامه‌های درسی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما ۴سیاست در قالب برنامه‌های درسی مکمل را پیگیری می‌کنیم، گفت: طرح خود اتکایی مدارس شبانه‌روزی با هدف آشنایی با مشاغل و متناسب با نیاز جامعه بازار کار تدوین و طراحی‌شده است و سال گذشته ٣۵هزار دانش‌آموز تحت پوشش این طرح قرارگرفته‌اند.

وی افزود: در طرح ایران مهارت برای دانش آموزان تا۶٠ ساعت دوره پودمانی در نظر گرفته‌ شده است که بر پایه ٢٢٧ استاندارد در۴ رشته خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی برنامه‌ریزی ‌شده است.

هدف‌گذاری طرح جوان و نوجوان خوارزمی برای مهارت‌های فنی، عملی و آزمایشگاهی

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی 98-97 نزدیک به ۴۴٨هزار دانش‌آموز تحت پوشش طرح ایران مهارت قرار خواهند گرفت، گفت: طرح جوان و نوجوان خوارزمی در جهت مهارت‌های فنی، عملی و آزمایشگاهی هدف‌گذاری شده است و بیش از ۲میلیون و٢٠٠ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است.

حسینی خاطرنشان کرد: طرح رویدادهای کارآفرینی، ایده یابی و کارآفرینی در قالب بازارچه‌های کسب‌وکار دانش‌آموزی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مدارس استعدادهای درخشان طرح سمپاد مهارتی را پیش‌بینی کرده‌ایم، اظهارکرد: این طرح در قالب تکنولوژی‌های برتر و میانی در سطح ملی و بین‌المللی در رشته محل ضمیمه دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها اجرا خواهد شد.

حسینی اضافه کرد: در سال ١٣٩٩ این سیاست را در رشته‌های شبکه، الکترونیک و کامپیوتر اجرایی خواهیم کرد و همچنین امسال و سال آینده با تکمیل و کیفیت‌بخشی، دو نظام جامع فنی حرفه‌ای و جامع کارآفرینی در نظام تعلیم و تربیت را اجرایی می‌کنیم.

هر دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی حداقل یک مهارت باید فراگرفته باشد

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه بر اساس سیاست‌گذاری‌ها، دانش آموزان پس از فارغ‌التحصیلی حداقل یک مهارت باید فراگرفته باشند، گفت: امیدواریم دانش آموزان مهارت‌های عملی موردنیاز جامعه را پاسخگو باشند.

دانش آموزان‌ درکنار دانش‌آموزی، کنش‌آموز هم باشند

حسینی با اشاره به اینکه در دولت، شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای تشکیل‌شده است، اظهار کرد: با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری این شورا در راستای مهارت‌آموزی، آموزش‌های عملی، خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی و فردی دانش آموزان برنامه‌ریزی می‌شود تا دانش آموزان‌ درکنار دانش‌آموزی، کنش آموز هم باشند.

وی تصریح کرد: امیدوارم با رمز یا علی مدد و باکار و تلاش بی‌وقفه اهداف نظام تعلیم و تربیت را محقق سازیم.

حسینی در پایان با اشاره به رمز یا علی مدد گفت: منظورم از مدد این است که خداوند با تأسی به امیرمومنان به ما کمک کند تا با مغز ورزی از اندیشه‌های ناب و با دل‌ورزی انگیزه‌های قوی و با درس‌ورزی، اراده‌های آهنین، در خدمت نظام تعلیم و تربیت باشیم و اندیشه‌هایمان را به انگیزه‌هایمان گره بزنیم و این دو را به قدرت دست‌هایمان منتقل کنیم تا آموزش ‌و پرورش، مدرسه و میهن خویش را آباد کنیم.