×
سه شنبه ٠٦ اسفند ١٣٩٨
صفحه اصلی > اخبار اصلی 


صحبت های پیش از خطبه نماز جمعه تهران محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی

نهضت سوادآموزی با ايجاد عدالت آموزشی از لحاظ جنسيت و مناطق جغرافیایی در بین مخاطبین سوادآموزی، توانسته با اختصاص 80 درصد فعالیت های سوادآموزی به زنان و 55 درصد فعالیت ها به مناطق روستایی اختلاف درصد باسوادی بين زنان و مردان از 23.4 درصد در سال 1355 به کمتر از 6.5 درصد در برآورد سال 1398 و تفاوت درصد باسوادي در بين مناطق شهري و روستايي از 34.9% سال 1355 به کمتر از 12 درصد در برآورد سال 1398 کاهش دهد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی آقای محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان، ضمن گرامی داشت چهلمین سالگرد تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان تاریخی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه)، گفت: نهضت سوادآموزي از همان ابتدا پس از سازماندهی ، شروع به فعالیت نمود در دهه اول فعالیت علی رغم اینکه شرایط کشور در یک شرایط جنگی بود توانست شاخص سواد را بهبود بخشد و در سرشماری سال 1365 نزديك به 14.3 %  به نرخ باسوادی كشور افزوده شد و درصد باسوادي كشور از 47.5%  سال 1355 به حدود 61.8% رسيد. ليكن به علل گوناگون و از جمله رشد سريع جمعيت و فقدان امكانات آموزشي براي همة خردسالان، قدر مطلق بي سوادي نه تنها كاهش نيافته بلكه حدود 600 هزار نفر نيز افزايش نشان داد. در دهه دوم با اجرای طرح های مختلف و کاربردی موجب شد در سر شماری سال 1375 نرخ با‌سوادي در ايران با افزایش 18 درصدی به 79.5% برسد. این افزایش در سرشماریهای 1385 ، 1390 و 1395 به ترتیب به 84.6% ، 84.8% و 87.6% ادامه پیدا کرد و در برآورد سال 1398 این رقم به 89 درصد افزایش یافته است و اگر این نرخ را در گروه سنی فعال جامعه که اولویت برنامه های سوادآموزی است مورد بررسی و آنالیز قرار دهیم درصد باسواد در گروه سنی 49-10 ساله طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران به میزان 94.7 درصد رسیده و در برآورد سال 1398 به بیش از 96 درصد افزایش یافته است و این رشد، حاصل چهل سال همت و تلاش همه همکاران عرصه سوادآموزی، آموزشیاران، آموزش دهندگان و بخصوص پیشکسوتان عزیز و در رأس آنها حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای قرائتی که سالها مسئولیت این نهاد انقلابی را به عنوان ریاست سازمان و هم چنین مسئولیت نماینده محترم ولی فقیه در این سازمان را برعهده دارند، بوده است و لازم می دانم بعنوان عضو کوچک این خانواده،از همه این زحمات تقدیر و تشکر کنم. همچنین لازم می دانم از همین جا از همه ائمه جمعه و جماعات بخصوص رئیس محترم شورای سیاست گذاری ائمه جمعه حضرت آیت الله علی اکبری به خاطر توجه به مسئله سوادآموزی و تبیین اهمیت سواد در آموزه های دینی برای احاد جامعه از طریق این تریبون، تقدیر و تشکر نمایم و اجازه می خواهم در این فرصت کوتاه به چند نمونه دیگر از برنامه و دستاورد سوادآموزی اشاره کنم:

1-  در راستای ايجاد عدالت آموزشی از لحاظ جنسيت در بین مخاطبین سوادآموزی، همچنين ضمانت دسترسي كامل و عادلانه دختران به آموزش پايه با كيفيت مناسب، سازمان با اختصاص حدود 80 درصد از فعالیت های سوادآموزی به دختران و زنان بخصوص در مناطق روستایی موجب شده شاخص سواد در قشر زنان با شتاب بیشتری افزایش پیدا کند بطوریکه نتايج سرشماري انجام شده در بین سالهای 1355 لغایت 1395 نشان مي‌هد تفاوت نرخ باسوادي در بين زنان و مردان از 23.4 درصد در سال 1355 به حدود 6.8 درصد در سال 1395 کاهش يافته است و این رقم در برآورد سال 1398 به کمتر از 6.5 درصد رسیده است و این اختلاف در گروه سنی 49-10 ساله به حدود 2.2 درصد دربرآورد 1398 کاهش یافته است.

2-  به منظور تحقق عدالت آموزشی و کاهش اختلاف سواد بین مناطق شهری و روستایی کشور، با اختصاص حدود 55% از فعالیت های سوادآموزی به مناطق روستایی در 40 سال گذشته، موجب گردیده شاخص سواد در مناطق محروم کشور بهبود پیدا کند بطوریکه طبق سرشماري‌هاي انجام شده، بین سال های  1355 لغایت 1395 ميزان باسوادي مناطق شهري از 65.4 درصد در سال 1355 به 90.8 درصد در سال 1395 افزايش يافته است. در همين زمان نرخ باسوادي مناطق روستايي از 30.5% به 78.5% درصد رشد نشان مي‌دهد. به عبارت ديگر ميزان افزايش باسوادي در مناطق روستايي با شتاب بيشتري صورت گرفته است و تفاوت درصد باسوادي در بين مناطق شهري و روستايي از 34.9% سال 1355 به حدود 12.3 درصد در سال 1395 کاهش یافته است و این رقم در برآورد سال 1398 به کمتر از 12 درصد رسیده است و همچنین این عدد در گروه سنی 49-10 ساله طبق برآورد 1398 به حدود 6 درصد کاهش یافته است.

3-  طرح بسیج سوادآموزی در سال 1369 همگام با اعلام سال مبارزه جهانی با بیسوادی از طریق یونسکو، بسیج ملی سوادآموزی در جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشته شد. با اجرای این طرح بالغ بر سه میلیون نفر از کودکان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل و نوجوانان و جوانان محروم از سواد تحت‌پوشش سوادآموزی قرار گرفتند.

4-  طرح لازم التعلیم از سال 1365 به مدت 14 سال با هدف زیر پوشش قراردادن كودكان و نوجوانان لازم‌التعلیم سنین 17-6 ساله مناطق روستایی و عشایری كه هنوز تحت پوشش نظام آموزش همگانی كشور قرار نگرفته بودند با مساعدت نظام آموزشی كشور اجرا شد و موجب گردید براساس اجرای این طرح سوادآموزی موفق شد بيش از 1.5 میلیون نفر را در پايه هاي مختلف دوره ابتدائي تحت پوشش قرار دهد و تعداد باز ماندگان از تحصيل در دوره ابتدائي  به كمتر از 2 درصد كاهش پيدا كرد و همچنین  باعث ارتقا فرهنگ عمومي جامعه در خصوص ضرورت آموزش كودكان گردد.

5-  طرح آموزش اولیای بی سواد دانش‌آموزان با هدف به صفر رساندن بی‌سوادی در بین اولیای دانش‌آموزان از طریق تقویت نقش و مسئولیت مدیر مدرسه، استفاده از ظرفیت و امکانات مدرسه و بهره‌گیری مطلوب از نقش دانش‌آموزان در شناسایی و جذب و آموزش اولیاء تدوین شده و به اجرا در آمده است . این طرح از آغاز به کار خود در سال 93 توانسته است، قریب به 443  هزار نفر والدین بی‌سواد را در سراسر کشور شناسایی و آموزش دهد. همچنین این طرح به عنوان یک تجربه ملی موفق توسط یونسکو اعلام و در وبسایت موسسه آموزش مادام العمر UIL درج گردید. با توجه به اینکه این طرح در سالهای 93تا 97 به طور جدی پیگیری و دنبال شده است آمار باقی مانده اولیای بی سواد در سال جاری و سالهای آتی رو به کاهش می باشد.

6-  مراکز یادگیری محلی: مراکزی هستند که علاوه بر آموزش پایه سواد، مهارتهای زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی و حرفه‌ای را به افراد سوادآموز ارائه می‌نماید. در سال های 1379 لغایت 1386 تعداد 3512 مرکز یادگیری محلی راه اندازی شد و مجدداً بر اساس مصوبه هئیت محترم دولت(مصوبه شماره145901/ت11750 هـ مورخ 2/12/93 ) از سال 1394 با شیوه جدید  و به شکل دولتی، غیر دولتی و مشارکتی راه‌اندازی شد و تاکنون448 مرکز در سراسر کشور دایر شده است.

7-  خواندن با خانواده: اجرای این طرح ازسال 1376 شروع شد و تاکنون ادامه دارد در این طرح با در اختیار گذاشتن کتاب‌های کاربردی سعی شده نسبت به توسعه و تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مخاطبان و اعضای خانواده ، تقویت مهارت خواندن و نوشتن فراگیران دوره‌های سوادآموزی و استفاده بهینه از اوقات فراغت اعضای باسواد خانواده در امر مطالعه و کتاب‌خوانی اقدام گردد. و سالانه حدود 300 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد.

 

8-   سوادآموزی اتباع خارجی : طرح سوادآموزی اتباع خارجی به منظور ارتقای شاخص باسوادی و آموزش سواد به مهاجران  مقیم ایران برای تقویت و ترویج فرهنگ اسلامی و توانمند‌سازی مهاجرین خارجی با اولویت اتباع کشور افغانستان در جهت بهبود زندگی فردی و اجتماعی شکل گرفته است.

سازمان نهضت سوادآموزی توانسته از سال 63 تاکنون 811989 نفر از اتباع خارجی را در قالب طرح های مختلف از جمله کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد ، شورای مهاجرین کشور نروژ و ریلیف با هماهنگی اداره کل اتباع وزارت کشور با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری، تحت پوشش قراردهد.

9-    سوادآموزی زندان ها : این طرح با هدف آموزش سواد پایه و مهارت‌های اساسی زندگی به زندانیان بی‌سواد و کم سواد گروه سنی 60-10 ساله ارائه می‌شود که با مشارکت سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در سراسر کشور در حال اجرا است و این طرح از ابتدا تا سال 1389، تعداد769675  نفر و از سال 1390 تاکنون  نیز 19838 نفر مدد جو را تحت پوشش برده و با سواد نموده  است.

10-     سوادآموزي نيروهاي مسلح: این طرح با هدف شناسایی و آموزش سربازان بی‌سواد در مراکز نظامی و پادگان‌ها با مشارکت نیروی‌های مسلح کشور به اجرا در می‌آید که با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی نیرو‌های مسلح توانسته است از آغاز به کار خود تا سال 90 اقدام به شناسایی و آموزش سواد به 541574 نفر سرباز بی‌سواد و کم‌سواد نموده و از سال 90 تا کنون، 4497 نفر را با سواد کند .

11-  جوایز بین المللی: سازمان نهضت سوادآموزی با هدف از بین بردن بی سوادی ، توسعه و تعمیق سواد و ارتقاء فرهنگ اسلامی  با اجرای طرح های مختلف و اثر بخش توانسته ، علاوه بر سوادآموزی قشرهای وسیعی از جامعه هدف خود، طرح های موفقی را به مرحله اجراء بگذارد که 6 طرح در مجامع بین المللی نشان افتخار کسب کرده است.

آقای محمدزاده در پایان ضمن تشکر از همه دست اندرکاران برگزار کننده نماز عبادی و سیاسی جمعه از شما نماز گزاران عزیر خواهشمند هستم تعداد اندک بی سواد باقی مانده را به کلاس های سوادآموزی ترغیب کنید و از آنها بخواهید تا در این فرصت باقی مانده برنامه ششم توسعه باسواد شوند تا انشاءالله  باسوادی گروه سنی زیر 50 سال در کشور عزیزمان ایران اسلامی کامل شود و با این هدیه دل مردم شریف ایران و مقام معظم رهبری را شاد نمائیم.