چهارشنبه ١٧ آذر ١٤٠٠
صفحه اصلی > اخبار اصلی 


  چاپ        ارسال به دوست

دومین گردهمایی حضوری معاونین سوادآموزی استان های کشور در سال 1400 در مجموعه آموزشی و رفاهی تهرانسر برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی ، دومین گردهمایی حضوری معاونین سوادآموزی استان ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی نماینده  مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) و محمد زاده معاون وزیر و رئیس سازمان و اعضای شورای معاونین و مدیران سازمان و معاونین سوادآموزی استان های کشور در مجموعه آموزشی و رفاهی تهرانسر برگزار شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ،در ابتدای این گردهمایی که سومین گردهمایی در سال 1400 بوده و دومین گردهمایی حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و اخذ مجوز مرکز حوزه وزارتی می باشد ، با اهدای سلام و درود به روان پاک شهدا و امام شهیدان (ره) و بالاخص شهدای سوادآموزی و شهدای فرهنگی و دانش آموز  و ارزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) کلام خود را آغاز نمود و به حضور معاونین سوادآموزی استان ها و اعضای جلسه خیر مقدم گفت و این گردهمایی را فرصتی مغتنم برای تبادل نظر و تشریک مساعی دانست و همچنین به ماه ربیع الاول و مناسبتهای این ماه بالاخص ولادت حضرت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و آغاز امامت و ولایت حضرت امام زمان (عج ) اشاره نمود و آنها را تبریک گفت.

 محمد زاده در ادامه از رهنمودهای حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تشکر نمود و وجود ایشان را برای سوادآموزی بسیار مغتنم خوانده و از حضورشان در گردهمایی تشکر نمود و به معاونین جدید الانتصاب استانها نیز آرزوی موفقیت نموده و تبریک گفت.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، به گزارش آسیب شناسی مرکز استراتزیک ریاست جمهوری از وضعیت آموزش در ایام کرونا اشاره نمود و توضیحاتی را در این زمینه بیان نمود و گفت: با شروع شدن سال تحصیلی 1401-1400 موضوع بازگشایی مدارس دوباره به یکی از مسائل خطیر کشور در دوران شیوع کرونا بدل شده است. علی رغم آنکه انتظار می رفت با شروع واکسیناسیون سراسري بازگشایی حضوري و محدود مدارس بدیهی به نظر میرسید لیکن با شیوع سویه جدید دلتا، پیشرفت کافی در واکسیناسیون عمومی و نگرانی از سویه جدید (لامبدا) تردیدها در بارۀ بازگشایی حضوري مدارس را شدت بخشیده است.  در گزارش مرکز بررسیهاي استراتژیک ریاست جمهوري با توجه به مطالعات و گزارشات متعدد گذشته هم در مسائل حوزۀ سلامت و هم مسئله متلابه آموزش و پرورش در این دوره 11 ماهه، ابعاد بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید را بررسی کرده و پیشنهادات خود براي بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1401-1400 را ارائه داده است. در این گزارش شامل دو بخش است. ابتدا خلاصه اي از پژوهش ها و گزارشات قبلی این مرکز در مسئله بازگشایی ارائه شده است و پس از آن ضمن بررسی ملاحظات سازمان بهداشت جهانی امکانها و پیش شرط هاي بازگشایی مدارس مورد بررسی قرار گرفته است. که مجموع این اطلاعات نشان میدهد آموزشهاي آنلاین براي یک سوم دانش آموزان مؤثر بوده است و ثلث دیگر دانش آموزان تا حدودي توانسته اند به آموزشی قابل قبول دسترسی داشته باشند و ثلث دیگر تقریبا از جریان آموزش کاملا عقب افتاده اند. هر چند این آمار مربوط به سال تحصیلی 1398-1399 است لیکن با تقریب مناسبی میتوان آن را به سال تحصیلی گذشته نیز نسبت داد چرا که در این یک سال آموزش و پرورش امکانات کمی براي آموزش معلمان و یا تمهیدات جانبی مؤثر براي مدیریت آموزش هاي از راه دور داشته است.

محمد زاده در ادامه بیان داشت :به طور خلاصه اهم دالیل ضعف یادگیري در آموزش هاي مجازي به این شرح است:  محدودیت های ساختاری ازجمله ؛ فقدان امکان برگزاری کلاس آنلاین ، دشواری انتقال و دریافت فایل های آموزشی و همچنین محدودیت های معلمان ؛ فقدان دانش و مهـارت کـافی در زمینـه آمـوزش هـای مجازی، عدم ترسیم چارچوب مشـخص بـرای تنظـیم فعالیـت آموزشی معلم و محدودیت های دانش آموزان؛ عدم مشارکت کافی خانواده، عدم دسترسی به امکانات سخت افزاری آمـوزش از راه دور ، نداشتن تمرکز کافی ، وی همچنین توضیحاتی را در خصوص دلایل کیفیت پایین تر آموزش های از راه دور و توصیه هایی برای بهبود آموزش های از راه دور بر اساس یافته ها و بررسی هاي مرکز استراتزیک ریاست جمهوری براي بهبود آموزش هاي از راه دور بیان نمود و تحلیلی از وضعیت کشور برای بازگشایی مدارس  در سال تحصیلی جدید ( 1401- 1400 ) ارائه کرد.

 

محمد زاده به  آنچه که بایستی در حوزه آموزش بزرگسالان و سوادآموزی در شرایط کرونا به آن پرداخته شود اشاره کرد و گفت :  با توجه به متنوع بودن شیوه های آموزشی، سعی شود بیشتر از شیوه آموزش فرد به فرد و یا گروهی زیر 5 نفر برای آموزش های حضوری استفاده شود و توجه جدی به آموزش ترکیبی ( تلفیق آموزش حضوری و مجازی) و توسعه کمی و کیفی آموزش های مجازی با توجه به زیر ساخت های موجود در منطقه و محل  و فراهم شدن امکان آموزش از راه دور ماننده آموزش از طریق تلویزیون، سینمای خانوادگی، شبکه شاد، سایت سازمان، سامانه سوادآموزی، رادیو اینترنتی، فایل صوتی و تصویری، سایر شبکه های اجتماعی و... ، برگزاری کلاس های حضوری در مناطقی که مصوبات ستاد ملی کرونا اجازه می دهد و نیز لازم است کلیه پروتکل های بهداشتی در تمامی شیوه های آموزشی در حال اجرا رعایت شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان ، فرهنگ سازی و ساز و کارهای تقاضا محور نمودن سوادآموزی را مورد تاکید قرار داد و بیان نمود:یکی از مشکلات اساسی در حوزه سواد آموزی، کم رنگ بودن ارتباط صحیح بین بخش های مختلف رسانه های عمومی با سوادآموزی کشور است. در طول دهه های گذشته ساختار آموزشی سوادآموزی بیشتر بر پایه مباحث تئوریک بوده و آموزش بی سوادان و کم سوادان جامعه در دوره های مختلف سوادآموزی نیز بر همین اصل استوار است. به طوری که عدم توجه به مهارت‌های اساسی و حل مسائل زندگی از جمله اقتصاد خانواده و پرورش فرزندان را به صورت عملی می تواند نقاط چالش نظام آموزش سوادآموزی کشور دانست.هرچند در سال های اخیر با راه اندازی مجدد مراکز یادگیری محلی تا حدودی توانسته آموزش خواندن ، نوشتن و حساب کردن را با آموزش مهارت های اساسی زندگی و کسب و کار زود بازده  تلفیق کند و این فاصله را کاهش دهد . اما به طور حتم تا رسیدن به نقطه مطلوب کماکان فاصله زیادی وجود دارد. به هرحال بایستی فرهنگ آموزش مادام العمر ، آموزش همگانی و جامعه در حال یادگیری بر فضای کشور بخصوص جامعه بی سوادان و کم سوادان حاکم شود و در صورتی که سوادآموزی، تقاضا محوری را در اولویت کاری خود در امور پژوهشی قرار دهد، تعامل بسیار مناسبی بین رسانه و سوادآموزی پدیدار خواهد شد ، وی همچنین به بررسی و واکاوی پژوهش های تقاضامحور پرداخت.

 

محمد زاده در ادامه مباحث خود ، تاکید بر اهمیت ارزیابی عملکرد در سوادآموزی و نظارت نمود و گفت: نظارت و ارزیابی مستمر عملکرد در ابعاد مختلف با استفاده از شاخصهای اثر بخش، به منظور آسیب‌شناسی مشکلات و ارائه راهکار برای حل و یا بهبود آنها با هدف ارتقاء کیفیت، از سیاست‌های این سازمان است و با توجه به گستردگی و پیچیدگی فعالیت های سوادآموزی و لزوم اطلاع از نتایج عملکرد، ارزشیابی برنامه‌ها، کارکنان و خدمات آنها، می‌تواند نقش مؤثری در فراهم آوردن عدالت و کیفیت آموزشی و در نتیجه بالا رفتن راندمان کار سوادآموزی داشته و به این ترتیب بر کیفیت ارائه خدمات خود بیافزایند که این امر با بهره‌گیری از ابزارها و روش‌های نوین ارزیابی عملکرد مدیریت و سازمان­ها صورت می‏گیرد و با توجه به تجارب سال‌های گذشته و در راستای تقویت برنامه‌های نظارتی سازمان و با هدف افزایش کارآیی، تقویت سیستم بازخوردی و ارتقاء میزان پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری استانها  در طی سال  1400 در سه مرحله عملکرد استانها ارزیابی می شود : ارزیابی عملکرد سوادآموزی طبق شاخص های جشنواره شهید رجایی ، ارزیابی عملکرد سوادآموزی براساس شاخص های برنامه سنواتی سالانه سوادآموزی در کنار برنامه آموزش و پرورش ، شاخص‌های ارزیابی عملکرد سوادآموزی و محورهای فعالیت اولویت‌دار استان که همه ساله از سوی سازمان ابلاغ و معاونت های سوادآموزی استانها نسبت به هم طبق شاخص های اختصاصی مقایسه می شوند.

وی کلیاتی در خصوص وضعیت کلاسگذاری و عملکرد سال 1400 بیان و افزود: در راستای تحقق اهداف سوادآموزی و اجرای سیاست­های ابلاغی سازمان در سال جاری  با توجه به شرایط جامعه که متأثر از شیوع ویروس کرونا می باشد، ابتداء حجم سالانه سوادآموزان تعیین و برآورد گردید و بین استانها توزیع شد و در سامانه سوادآموزی هم اعمال گردید، شیوه‌نامه ارائه خدمات سوادآموزی متناسب با زیست‌بوم جدید تهیه و به استان­ها ابلاغ شد و به‌منظور نظام‌مندی، تقویت و کارآمدی هرچه بیشتر روندها و رویه‌های سوادآموزی، مدیریت و راهبری فعالیت‌های سوادآموزی معطوف به عقد توافق‌نامه آموزشی با معاون سوادآموزی استان‌ها صورت گرفت.با بهره‌گیری از تجارب سنوات گذشته و متناسب با ظرفیت‌های استان‌ها، تعداد 174620 نفر در دوره سوادآموزی، 94920 نفر در دوره تحکیم سواد، 89000 نفر در دوره انتقال و درمجموع 358540  نفر به‌عنوان حجم فعالیت سالانه سازمان تعیین و در سامانه سوادآموزی لحاظ گردیده است و با توجه به حاد شدن شرایط شیوع ویروس کرونا و شروع پیک پنجم و هم‌زمانی آن بازمان ثبت‌نام و کلاس­ دوره‌های سوادآموزی در کشور در پنج‌ماهه نخست سال درمجموع 28337 نفر برابر 8 درصد حجم ابلاغی جذب‌شده است.

 

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ، طرح ها و برنامه های مهم و مورد تاکید برای فعالیت های سوادآموزی را اینگونه بیان نمود: اجرای طرح شتاب بخشی در مناطق کمتر توسعه یافته و دارای تراکم بالای بی سواد ، مدرسه محوری نمودن سوادآموزی و اجرای طرح آموزش اولیای بی سوادان دانش آموزان با توجه به ابلاغ آئین نامه اجرایی مدارس ، اجرای طرح آموزش زندانیان بی سواد و کم سواد با توجه به توافقات صورت گرفته ، اجرای طرح نیروهای مسلح برای سربازان بی سواد و کم سواد ، اجرای طرح ستاد کارکنان برای آموزش سوادآموزان کاری و اصناف کارگاه ها، موسسات و شرکت های دولتی و غیر دولتی ، توجه جدی به آموزش اتباع خارجی بخصوص عملیاتی نمودن طرح های کمیساریای عالی پناهندگان، ریلیف و ... ، اجرای طرح عشایری بخصوص طرح آموزش زنان و دختران عشایری و روستایی  ، اجرای طرح آموزش مقدمات رایانه  و مهارت ICDL به سوادآموزان دوره انتقال  ، توجه جدی به آموزش نماز کلید بهشت ، حلقه های کتابخوانی ، خواندن با خانواده و برنامه های مکمل ، راه اندازی مراکز جدید و حفظ مراکز یادگیری محلی سالهای قبل با حمایت و پشتیبانی های ویژه و تامین تجهیزات و لوازم مورد نیاز ، توسعه کمی و کیفی بسته تحولی پیوند سواد و زندگی در سال جاری ، توسعه کمی و کیفی آموزش های مجازی و راه اندازی مدرسه مجازی سوادآموزی.

 

 


١٢:٣٣ - چهارشنبه ٢١ مهر ١٤٠٠    /    شماره : ٤٦٨١    /    تعداد نمایش : ٢٠٩