چهارشنبه ٠٥ آبان ١٤٠٠
صفحه اصلی > اخبار اصلی 


  چاپ        ارسال به دوست

پانزدهمین جلسه شورای مدیران و معاونین سازمان به مناسبت 17 شهریور ، روز جهانی سوادآموزی برگزار گردید.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی ، پانزدهمین جلسه شورای مدیران و معاونین سازمان به مناسبت روز جهانی سوادآموزی به ریاست محمد زاده معاون وزیر و رئیس سازمان برگزار گردید، محمدزاده در ابتدای جلسه گفت: یادی می کنیم از حضرت امام خمینی (ره) و همه شهدای گرانقدر به ویژه شهدای سوادآموزی و آرزوی سلامت و طول عمر با عزت برای رهبر معظم انقلاب ( مدظله العالی) را داریم و همچنین لازم است این روز را حضور اعضای جلسه و همکاران خوبمان در ستاد و معاونت های سوادآموزی استان ها و آموزش دهندگان و تمامی عزیزانی که در زمینه سوادآموزی تلاش و کوشش می کنند تبریک و تهنیت عرض کنم.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: آموزش افراد بی سواد و آشنا نمودن آنها با علم و دانش بهترین حسنه است تا جایی که نخستین آیاتی که بر پیامبر اکرم (ص) نازل می شود :" اقرا باسم ربک الذی خلق..... یعنی بخوان بنام پروردگاری که جهان را آفرید" نشان می دهد که چقدرحوزه سواد و علم و دانش دارای اهمیت است و تاثیر علم از نظر اسلام یک ضرورت بسیار بسیار مطلق است که باید در این زمینه تلاش کنیم و روایات و احادیث بسیار زیادی نیز در این زمینه داریم که گویای اهمیت این امر است که معروف ترین آنها حدیث: " اطلب العلم من المهد الی اللحد" است که پیامبر می فرماید زگهواره تا گور دانش بجوی.

 محمد زاده پس از بیان اهمیت سواد و علم آموزی در کلام دین و بزرگان ، ضمن بیان فعالیت های جهانی سوادآموزی گفت: یونسکو از سال 1946 میلادی ( 1325 ه.ش.) پیشتاز تلاش های باسوادی جهانی بوده و چشم انداز جهانی باسوادی را برای همه پیش می برد. این دستیابی و بهبود مهارتهای سوادآموزی در طول زندگی را به عنوان بخشی ذاتی از حق آموزش می داند. "تأثیر چند برابری" سواد به افراد قدرت می بخشد ، آنها را قادر می سازد تا به طور کامل در جامعه مشارکت داشته و به بهبود معیشت کمک کنند.در سطح جهانی ، با این وجود ، بالغ بر 750 میلیون جوان و بزرگسال هنوز نمی توانند بخوانند و بنویسند و 250 میلیون کودک در دستیابی به مهارت های اولیه سوادآموزی موفق نیستند. این نتایج منجر به محرومیت جوانان و بزرگسالان باسواد و کم مهارت از مشارکت کامل در جوامع و جوامع خود می شود.

وی در ادامه گفت : نرخ سواد بزرگسالان در 20 کشور زیر 50٪ است: افغانستان ، بنین ، بورکینافاسو ، جمهوری آفریقای مرکزی ، چاد ، کومور ، ساحل عاج ، اتیوپی ، گامبیا ، گینه ، گینه بیسائو ، هائیتی ، عراق ، لیبریا ، مالی ، موریتانی ، نیجر ، سنگال ، سیرالئون و سودان جنوبی در حالیکه نرخ باسوادی بزرگسالان در ایران طبق برآورد 1399 قریب به 89 درصد می باشد. نرخ باسوادی جوانان ، برای جمعیت 15 تا 24 سال ، به طور کلی بالاتر از نرخ باسوادی بزرگسالان است ، که نشان دهنده افزایش دسترسی به مدرسه در بین نسل های جوان است. با این وجود ، نرخ سواد جوانان در چندین کشور کم است ، بیشتر آنها در جنوب صحرای آفریقا هستند ، که نشان دهنده مشکلات دسترسی کم به مدرسه ، ترک تحصیل زود هنگام یا کیفیت پایین آموزش است.خوشبختانه نرخ باسوادی این گروه سنی در ایران 97.4 درصد بوده و بالغ بر 6 درصد بیشتر میانگین جهانی می باشد.

 معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: نرخ سواد بین زن و مرد در هر منطقه نشان می دهد. در آسیای میانه ، اروپا و آمریکای شمالی ، آسیای شرقی و جنوب شرقی و آمریکای لاتین و کارائیب ، بین میزان سواد بزرگسالان زن و مرد تفاوت کمی وجود دارد. از طرف دیگر ، شکاف های جنسیتی نسبتاً زیادی به ضرر زنان در آفریقای شمالی و آسیای غربی ، آسیای جنوبی و جنوب صحرای آفریقا وجود دارد. در بین جوانان ، اختلافات جنسیتی در مهارتهای سواد آموزی معمولاً کمتر است و با گذشت زمان سریعتر بهبود می یابد. و این نرخ در ایران در بزرگسالان 0.91 و در جوانان 24-15 ساله حدود 0.998 می باشد.

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین در ادامه ضمن بیان وضعیت سواد کشور گفت: از زمانی که حضرت امام خمینی (ره) دستور تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی را صادر فرمودند و این سازمان در این مدت عمر 41 ساله خود طرح ها و برنامه های متعدی را در زمینه آموزش خواندن، نوشتن و حساب کردن، روخوانی قرآن، تحکیم و تعمیق سواد و آموزش مهارت های اساسی زندگی اجرا کرده است و خوشبختانه دستاوردها و موفقیت های خوبی به دست آمده است که من به بخش هایی از آن اشاره می کنم: 

بررسی عملکرد سازمان از ابتداء فعالیت تا پایان سال 1399 نشان می دهد قریب به 40 میلیون نفر سوادآموز در دوره های مختلف آموزشی شناسایی، جذب و در کلاس ها ثبت نام شده است و از این تعداد قریب به 9 میلیون نفر در حد قبولی سوم ابتدایی و قریب به 2 میلیون نفر در حد پایان ابتدایی و بالغ بر 5 هزار نفر از آنها ادامه تحصیل داده و به دانشگاه ها راه یافته و آموزش عالی و تکمیلی را گذرانده اند.

بر همین اساس تعداد بيسوادان کشور در گروه سنی 6 ساله و بالاتر از 14.2 ميليون نفر سال 1355 به8.8 ميليون نفر در سال 1395 و به 7.6 میلیون نفر دربرآورد سال 1399 کاهش یافته است و درصد باسوادي از 47.5درصد در سال 1355 به 87.6 درصد در سال 1395 و به 90% در  برآورد سال 1399 افزایش یافته است.و اگر این وضعیت را در گروه سنی 49-10 ساله  مورد بررسی قرار دهیم تعداد بيسوادان از 9.8 ميليون نفر سال 1355 به2.7ميليون نفر در سال 1395 و به 1.5 میلیون نفر دربرآورد سال 1399 كاهش داشته است. البته نا گفته نماند این اعداد زمانی صادق است که شرایط کرونایی به عملکرد آموزش و پرورش در جذب و آموزش کودکان واجب التعلیم تاثیر به سزایی نه گذاشته باشد و درصد باسوادي از  48.8درصد در سال 1355 به 94.7 درصد در سال 1395 درگروه سنی 49-10 ساله و به 96.6 درصد در برآورد سال 1399 افزایش یافته است.

در راستاي كاهش اختلاف درصد با سوادي بين زنان و مردان گروه سنی 6 ساله و بالاتر، بيش از 77 درصد از فعاليت سوادآموزي  به زنان اختصاص يافته است . به عبارت ديگر با ايجاد فرصتهاي برابر آموزشي بين زنان و مردان، تفاوت نرخ باسوادي از23.4% سال 1355 به 6.8% در سال 1395 كاهش يافته است و در برآورد سال 1399 این رقم به 6.3 درصد رسیده است.

در راستاي كاهش اختلاف درصد باسوادي بين مناطق شهري و روستايي در گروه سنی 6 ساله و بالاتر، بالغ بر 55 درصد از فعاليت هاي سوادآموزي به مناطق روستايي اختصاص يافته است بطوريكه تفاوت نرخ باسوادي بين مناطق شهري و روستايي از35% سال 1355به 12.3% در سال 1395كاهش يافته است و در برآورد سال 1399 این رقم به 11.3 درصد رسیده است.

محمد زاده ادامه داد: دركمك به نظام آموزشي رسمي كشور  تعداد 1598504  نفر تحت آموزش قرار گرفته و از بین آنها تعداد1329320 نفر دانش آموز كودكان لازم التعليم طي مدت 14 سال در نهضت سواد آموزي موفق به دریافت  مدرك قبولي در پايه هاي مختلف آموزش ابتدايي شده اند.

آموزش قریب به 850 هزار نفر از مهاجرين خارجی  در کلاس های سوادآموزی از ابتداء تا پايان سال 1399 .

راه اندازی قریب به 500 مرکز یادگیری محلی با هدف آموزش ترکیبی سواد و مهارت های اساسی زندگی که از مجموع مراکز تاسیس شده تعداد   120 مرکز یادگیری محلی با بالغ بر 8 هزار نفر سوادآموز آموزش سواد و مهارت های اساسی زندگی را در قالب بسته تحولی گذرانده اند.

توسعه آموزش های مجازی و غیر حضوری با تولید برنامه لوح و قلم برای سوادآموزان دوره سوادآموزی و قلم و بیان برای سوادآموزان دوره انتقال از طریق تلویزیون ( شبکه های آموزش و استانی)، سایت سازمان، سامانه تحت وب، رادیوی استانی و  اینترنتی ، شبکه شاد ، گوشی هوشمند و تبلت، مدرسه مجازی و...

کسب رتبه در ارزیابی عملکرد جشنواره شهید رجایی، دولت الکترونیک و کمیت پژوهشی در سالهای 1397، 1398 و 1399ودريافت شش نشان بين المللي از سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد ((يونسكو)) از آن جمله موفقیت هاست.

 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین بیان نمود: البته لازم به گفتن است سازمان نهضت سوادآموزی در شرایط زیست بوم جدید تلاش های زیادی انجام داده تا سوادآموزی استمرار داشته باشد و ترکیب آموزش های حضوری و از راه دور خوشبختانه توانستیم از ظرفیت فضای مجازی به طور بهینه استفاده کنیم و برنامه های مختلفی را طراحی، تولید و پخش نمائیم که برخی از آنها عبارتند از ؛پخش مکرر برنامه آموزش تلویزیونی لوح و قلم برای سوادآموزان دوره سوادآموزی از شبکه آموزش و مراکز استانی ، تولید و پخش 4500 دقیقه برنامه آموزشی 6 کتاب درسی دوره انتقال برای سوادآموزان این دوره با عنوان قلم و بیان از شبکه آموزش و شبکه ی شاد ، تولید و پخش آموزش های کوتاه دروس دوره سوادآموزی از طریق سایت و سامانه تحت وب سوادآموزی برای بی سوادان ثبت نام شده دوره سوادآموزی در سال های 1398 ، 1399 و 1400 ، آموزش سمعی و بصری به خصوص آموزش رادیویی از شبکه های استانی ، راه اندازی رادیو اینترنتی سوادآموزی و تهیه، تولید و پخش 28 برنامه آموزشی و ترویجی تاکنون ، راه اندازی شبکه شادنمای سوادآموزی و تهیه، تولید و پخش 35 برنامه آموزشی و ترویجی تصویری تاکنون ، استفاده از ابتکارات و نوآوری های استانها و آموزش دهندگان در آموزش سوادآموزان در شرایط کرونا

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی  در پایان سخنان خود را اینچنین جمعبندی کرد و گفت: در سوادآموزی کارهای خلاقانه و طرح های خوب چه در سطح استانها و چه در سطح سازمان زیاد انجام می شود لذا تاکید می کنم  از هم اکنون کارگروهی متشکل از همه واحدها ( حوزه ریاست، حوزه پشتیبانی و حوزه آموزش، نماینده ای از استانها) با محوریت واحد تخصصی تشکیل و متناسب با شرایط جامعه کشور و جهان با رصد کردن موضوع مسابقات بین المللی یک الی دو طرح خوب طراحی، اجرا و مستند سازی متنی و تصویری شود و قبل از درخواست مجامع بین المللی به دو زبان فارسی و انگلیسی آماده ارائه شود ، به همه ی کسانی که مقاله فرستاده اند، طی نامه ای اعلام وصول و تشکر شود ، خلاصه ای از تحلیل تعداد و کیفیت مقالات رسیده در یک الی دو صفحه به تفکیک استان طی نامه ای با امضای بنده به مدیران کل آموزش و پرورش استانها ارسال شود ، آن طور که من رصد می کردم اغلب مقالات استاندارد لازم را نداشته اند و اینگونه کارها یک نوع آموزش ، پرورش خلاقیت و تولید علم برای سازمان است و تاکید می کنم واحدهای تخصصی به این جور کارها بیشتر به پردازد ، اگر کارگروه مربوطه به این نتیجه برسند که این مقالات بخصوص مقالات برتر در یک مجموعه تهیه و چاپ شود ، اقدام شود ، از عوامل اجرایی و مقالات برتر تقدیر شود.

 لازم به ذکر است که در پایان جلسه اسامی افرادی که در مسابقه مقاله نویسی به مناسبت 17 شهریور سالروز جهانی سوادآموزی برنده شده و رتبه برتر را کسب نموده اند به شرح زیر قرائت و اعلام گردید.

 

فهرست 15 مقاله برتر پس از ارزیابی داوران

کد

نویسنده

استان

عنوان مقاله

1

فاطمه خوش منزل

لرستان

معرفی و درجه بندی نیازهای آموزشی سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی استان لرستان

2

حمید احمدی- بهمن خدادادی-رهدار براتی

چهارمحال بختیاری

نیازها، ضرورت‌ها و چشم‌اندازها ی سوادآموزی

3

علي اكبر علي آبادي- ابوالحسن حبیبی- مهدی مرتضوی شهرستانک

خراسان جنوبی

راهكارهاي توسعة سوادآموزي تقاضا محور

4

سهیلا رحمانی

خراسان رضوی

شناسایی نیازهای آموزشی زنان نوسوادنهضت سوادآموزی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی

5

فرانک سلطانی

کردستان

مطالعه و استخراج نیازهای آموزشی اولویت دار سوادآموزان

6

لیلا کاظمی گاوگانی

آذربایجان شرقی

بررسی اثربخشی آموزش مجازی بر انگیزه، پیشرفت و عملکرد تحصیلی سوادآموزان

7

ثریا درویشی

آذربایجان غربی

تاثیر مراکز یادگیری محلی سوادآموزی در توانمند سازی بانوان روتاهای شهرستان پیرانشهر

8

رضا محمدی

کردستان

مدل آموزش مجازی سوادآموزان  دوره انتقال

9

مهدی عاشوری، مرتضی ذوالفقاری، اسماعیل ادهم، الهام فرشیدی فر-محمود نجفی

سمنان

بررسی میزان رضایت فراگیران از مراکز یادگیری محلی

10

زهرا انتشاری

اصفهان

نیازها، ضرورت‌ها و چشم‌اندازها در سواد‌‌آموزی

11

آذر خشنود- هدی آریانپور

شهرستانهای تهران

زیست بوم جدبد همه گیری ویروس کرونا و سوادآموزی

12

سید محمد فاطمی

اصفهان

بررسی ضرورت ها،پیش  نیازها وکلیدهای یادگیری سوادآموزان

13

سجاد اسدی اردلی – امین گنجی زاده ممسنی

چهارمحال بختیاری

بررسی تاثیر سواد آموزی تقاضا محور درجذب بیشتر سواد آموزان شهرستان اردل

14

پریسا میرجانی


زیست‌بوم جدید (همه‌گیری ویروس کرونا) و سوادآموزی

15

مرتضی رستمی بوراچالو، حسن رحمانی، عزت ا... فهمی

آذربایجان غربی

بررسی و شناسایی نیازها، ضرورتها و چشم اندازه سواد آموزی

 

 


١٢:٢٠ - چهارشنبه ١٧ شهريور ١٤٠٠    /    شماره : ٤٦١١    /    تعداد نمایش : ٣٥٢